Firmy transportowe oferują różnego rodzaju usługi w zakresie transportu ładunków o dowolnym składzie i parametrach. Ładunki projektowe można zaliczyć do specjalnej kategorii przewożonych towarów, których przewóz nie może odbywać się w zwykły standardowy sposób. Proces ten jest skomplikowany w związku ze żmudnym przygotowaniem i staranną kontrolą na wszystkich etapach transportu i jest uciążliwą technicznie napełnioną procedurą.
Rodzaje ładunków projektowych
W jakim przypadku ładunek jest uważany za projektowy? Po pierwsze, jeśli jego waga przekracza 100 ton. Po drugie, jeśli wymiary ładunku nie pozwalają na transport na drogach publicznych. Nie mylić z ponadgabarytowym ładunkiem! Do dostarczania takich towarów należy korzystać ze specjalnych korytarzy transportowych, które mają wystarczające wymiary i są wyposażone w taki sposób, że na drodze nie pojawiają się przeszkody w postaci korków drogowych, mostów i ogrodzeń.
Istnieje kilka rodzajów ładunków projektowych:
- Obrabiarki przemysłowe, maszyny i urządzenia produkcyjne;
- Duże konstrukcje i ich poszczególne elementy;
- Technika wojskowa i przemysłowa;
- Linie do zautomatyzowanej produkcji, a nawet całe fabryki.
Dla prostych przewozów drogowych takie obciążenie nie jest możliwe. Ładunek jest podzelany do transportu według bloków - cała wysyłka towaru odbywa się zgodnie z harmonogramem w określonym czasie, dzięki czemu uczestniczące w przewozie pojazdy przybywają do odbiorcy lub do punktu kontroli celnej w tym samym czasie. Takie zorganizowanie procesu pozwala na deklarowanie każdej partii ładunku jako jednej maszyny.
Odprawa celna ładunków projektowych w ogóle nie różni się od standardowej procedury. Jedyną różnicą jest ograniczenie masy ładunku regulowane przez prawo kraju przyjmującego. Tak więc dla krajów UE przewidziano limit 20 ton. Ładunki, które przekraczają powyższe wskaźniki potrzebują szczególnego świadectwa.
Przygotowanie procesu transportu ładunków projektowych
Transport ładunków projektowych wymaga nie tylko profesjonalnej dostawy z uwzględnieniem wielu niuansów, ale także starannego przygotowania do procesu. Proponujemy rozważenie głównych etapów przygotowania ładunku do wysyłki:
- Opracowanie dokładnego planu trasy z uwzględnieniem parametrów i wielkości ładunku;
- Badanie geografii trasy w celu uniknięcia problemów prawnych i finansowych;
- Wybór pojazdu, analiza optymalnych elementów mocujących i przygotowanie maszyn;
- Obliczanie wstępnych kosztów zamówienia;
- Uzgodnienie kosztorysu z klientem;
- Sporządzenie dokumentacji przewozowej, uzyskanie wymaganych licencji i zgód;
- Organizacja bezpieczeństwa transportu czyli asysty;
- Ubezpieczenie przesyłki.
Z punktu widzenia logistyki, przewozy projektowe są najbardziej złożone i szczegółowe w kwestiach organizacji procesu. Przed wysłaniem ładunku na trasę specjaliści firmy transportowej biorą pod uwagę wszystkie niuanse, w tym sposób załadunku towarów, jakość pokrycia na drodze i warunki pogodowe.