Bezzałogowe ciężarówki, jako rozwój zrobotyzowanej przyszłości, są już określane jako "skała", którą każdy, kto pracuje jako kierowca ciężarówki, będzie musiał stawić czoła. Duże firmy handlowe i firmy transportowe czekają jednak na ich pojawienie się na rynku masowym. Na razie ich wdrożenie ogranicza się do ładunków komercyjnych w USA, Europie i testów na składowiskach w Rosji.
Samochód samojezdny Tesla
Firma zaprezentowała swoją elektryczną nowość w Ameryce, która od razu stała się sensacją - prawie najpopularniejszą wiadomością na świecie, szczególnie dla tych, którzy interesują się transportem drogowym. Ta marka od dawna jest odnoszącym sukcesy innowatorem. Czym imponuje samochód?
- Zasób roboczy na 1 milion km – co najmniej. Ta ciężarówka może okrążyć całą planetę czterdzieści razy.
- Moduł samochodu przyspiesza do prawie 100 km / h w 5 sekund. Dla porównania - samochód z olejem napędowym wymaga średnio 15 sekund.
- Tesla po jednym naładowaniu może przejechać 800 km.
- Takie ciężarówki mogą jeździć po kilka sztuk w kolumnie – wystarczy jeden kierowca w pierwszym samochodzie.
Bezzałogowe ciągniki od Mercedesa
Mercedes-Benz, znana na całym świecie firma, wymyśliła ciężarówkę Future Truck. Za pięć lat planowana jest jego produkcja seryjna. Test jednak przeprowadzono już 4 lata temu. W rezultacie bezzałogowe ciężarówki przejechały ponad 600 km, jadąc z Niemiec do Holandii. Ich kolumna zajęła 80 metrów. Pojazdy zostały zsynchronizowane ze sobą za pomocą Wi-Fi. W tym samym czasie udało się osiągnąć 10% zmniejszenie zużycia paliwa, co jest bardzo ważne dla transportu międzynarodowego, zakładającego inne wydatki.
W tej chwili pojazdy autonomiczne nie poruszają się po ulicach miast, ale na międzynarodowych trasach można je spotkać. W tym samym czasie w kabinie może być kierowca, który ma możliwość prowadzenia swoich spraw. Robotic system powie mu, kiedy przejąć kontrolę.
Ciężarówki Otto
Ta amerykańska firma cztery lata temu przeprowadziła pierwszą na świecie dostawę ładunków bezzałogową ciężarówką. I to było piwo - ponad 50 tysięcy puszek. Długość podróży wynosiła 200 km, a ciężarówka jechała z prędkością prawie 90 km/h. Kierowca był obecny, ale wziął kierownicę w swoje ręce tylko w mieście. Koszt takiego urządzenia elektronicznego wyniósł około 30 tysięcy dolarów. Dlatego teraz wiele firm pracuje nad jego obniżeniem.
Moduły bezpilotowe Charge
Brytyjska marka motoryzacyjna pokazała swój elektryczny samochód w formacie cargo w 2017 roku. Charakteryzuje się prostym i wysokiej jakości montażem, który można wykonać dosłownie w ciągu 4 godzin. Celem Charge Auto jest udostępnienie transportu bezzałogowego różnym firmom logistycznym. W planach - produkcja samochodu ciężarowego, który będzie miał ładowność do 26 ton, a jedno naładowanie baterii wystarcza na 160 km. Przy czym dodatkowe opcje zwiększą tę liczbę do 800 km.
Eksperci na całym świecie twierdzą, że technologia pojazdów bezpilotowych będzie przede wszystkim wdrażana w dziedzinie transportu towarowego, ponieważ długie trasy w linii prostej są najwygodniejsze i najbezpieczniejsze w prowadzeniu. Taka innowacja pozwoli firmom, po dokonaniu jednego dużego zakupu, zaoszczędzić w przyszłości-setki milionów dolarów rocznie.