Proces przewozu ładunków jest ustalony w taki sposób, że każdemu przedsiębiorstwu logistycznemu potrzebny jest magazyn do tymczasowego przechowywania ładunku przed wysłaniem do miejsca przeznaczenia. Skrócenie czasu znajdowania się towaru w magazynie i szybka realizacja towaru są gwarancją udanego prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym uzyskania korzyści finansowych za dostawę.
Cross-docking - to metoda dystrybucji i wysyłki przywiezionych towarów, w której ramy czasowe są wyraźnie zorganizowane i nie marnują się zbędnie zasoby pieniężne. W prostych słowach: jest to umiejętność logistyczna, która pozwala kompetentnie zorganizować proces bezpośrednio na terenie magazynu.
W sferze transportu drogowego cross-docking jest nową metodą, ale już cieszy się zwiększonym popytem wśród dużych przedsiębiorców i właścicieli międzynarodowych firm transportowych. Wynika to z wielu zalet i cech technologicznego procesu.
Główną zaletą cross-dockingu jest ciągły łańcuch przychodzących i wychodzących dostaw towarów, w którym wykluczony jest jeden z najbardziej długoterminowych etapów w transporcie towarowym - przechowywanie towarów w magazynie. Dzięki takiemu systemowi terminy dostaw są skracane, a zyski rosną szybko ze względu na niższe koszty wynajmu lokalu.
W ten sposób będziesz w stanie nie tylko prawidłowo zorganizować proces dostawy, ale także znacznie rozszerzyć geografię współpracy ze względu na oszczędność czasu na przewóz. Efektywna praca łańcucha cross-docking zwiększy ranking firmy i zwiększy popyt na usługi przewozowe.
Jedyną trudnością w ustanowieniu takiego procesu może być zakup większej ilości środków transportu i podział dużych partii towarów na mniejsze.
Rodzaje cross-docking
Istnieją 2 rodzaje cross-dockingu, z których każdy ma swoje własne i kluczowe cechy:
- Proces jednoetapowy jest najprostszym i najbardziej opłacalnym finansowo systemem, w którym wykonywane są następujące rodzaje pracy: towar jest wysyłany od właściciela bezpośrednio do kupującego, a po dostarczaniu do magazynu natychmiast trafia do adresata. Nadawca określa specjalne warunki przewozu i inne istotne informacje, szczególnie w odniesieniu do cennych towarów.
- Proces dwuetapowy - polega na dodatkowej manipulacji towarem, polegającej na rozdrobnieniu ładunku na mniejsze partie zgodnie z określonymi wymaganiami klienta.
W obu przypadkach towar nie jest przechowywany w magazynach. Pracownicy magazynu informują z wyprzedzeniem o przybyciu partii towaru, a oni z kolei organizują szybką dostawę zgodnie z harmonogramem pracy.
Zalety systemu cross-docking
Ta metoda pracy, choć skraca czas na rzeczywistą sprzedaż towarów, ale ma kilka cech, na które należy zwrócić uwagę przed zorganizowaniem dostawy. Wiele procedur - certyfikację towarów, ubezpieczenie itp. należy wykonać samodzielnie, podobnie jak w standardowej procedurze transportu towarowego.
Do głównych cech cross-dockingu można zaliczyć:
- Ta metoda nie jest korzystna, jeśli masz własny magazyn lub popyt na towary jest minimalny – nie przyniesie to szczególnych korzyści;
- Cross-docking jest odpowiedni dla małych partii towarów codziennego użytku w szerokim asortymencie;
Do precyzyjnie zorganizowanej pracy potrzebna jest duża flota pojazdów ze specjalistyczną techniką do standardowych dostawczych i chłodniczych przewozów.