Pilotaż transportu ponadgabarytowego może okazać się konieczny podczas przewozu ładunków ponadgabarytowych. Jego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy, który wykonuje przewóz ładunku, ale też innym osobom znajdującym się w ruchu drogowym. Kiedy konieczny jest pilotaż transportu ponadgabarytowego? Na czym dokładnie polega? Sprawdź odpowiedzi na te pytania w naszym wpisie.
W jakiej sytuacji konieczny jest pilotaż transportu ponadgabarytowego?
Pilotaż transportu ponadgabarytowego jest wykonywany przed doświadczonego pilota, który czuwa nad odpowiednią organizacją ruchu podczas przewozu ładunku. Jego zadaniem jest też sprawowanie nadzoru nad pojazdem podczas postoju. Pilotaż transportu ponadgabarytowego jest obowiązkowy w sytuacji, gdy środek transportu przewożący ładunek ponadgabarytowy przekracza wartości wskazane poniżej:
- długość pojazdu przekracza 23 metry,
- szerokość pojazdu przekracza 3,2 metra,
- wysokość pojazdu przekracza 4,5 metra,
- masa całkowita przekracza 60 ton.
Jakie warunki musi spełniać pojazd pilotujący?
Pojazd pilotujący eskortowany środek transportu musi spełniać kilka warunków. Przede wszystkim obowiązkowe jest, aby był odpowiednio oznakowany. Tablica oznakowania powinna znajdować się na dachu kabiny i powinna przyjmować formę świetlną. Ponadto pojazd musi być wyposażony w dwa światła błyskowe o żółtej barwie umieszczone na dachu. Ważne jest też obecność środków łączności, które umożliwią komunikację z pilotowanym pojazdem. Niekiedy zdarza się, że pilotaż transportu ponadgabarytowego musi być wykonywany przed dwa auta, z czego jeden powinien znajdować się z przodu, a drugi z tyłu eskortowanego auta. Dzieje się tak w sytuacji, gdy:
- długość pojazdu przekracza 30 metrów,
- szerokość pojazdu przekracza 3,6 metra,
- wysokość pojazdu przekracza 4,7 metra,
- masa całkowita przekracza 80 ton.