Wydatki związane z transportem oferowanych wyrobów stanowią ważny składnik kosztów ponoszonych przez firmy produkcyjne i handlowe, stąd powszechne jest dążenie do ich maksymalnego obniżenia bez utraty jakości usług oraz nadmiernego wydłużenia czasu przewozu. W tym celu stosowane są różne rozwiązania usprawniające poszczególne operacje logistyczne m.in. standaryzacja wymiarów używanych palet czy korzystanie ze znormalizowanych kontenerów przy przewozach morskich i lotniczych. W poszukiwaniu metod optymalizacji uzyskiwanej efektywności coraz powszechniejsze staje się stawianie zarówno przez przewoźników, jak i znaczną część ich klientów na transport drobnicowy międzynarodowy i krajowy. Przekonajmy się, na czym on polega i sprawdźmy, dlaczego będzie potrzebny.
Czym jest ładunek drobnicowy?
Typowym rozwiązaniem stosowanym w branży transportowej jest tzw. ładunek całopojazdowy, a więc sytuacja, gdy cała dostępna przestrzeń skrzyni ciężarówki lub naczepy jest wykorzystywana do przewozu towarów wysyłanych przez jednego zleceniodawcę. W przypadku transportu drobnicowego pojazd jest zapełniany opakowaniami jednostkowymi albo zbiorczymi dostarczanymi przez wiele różnych podmiotów, a często także pojedynczymi paletami czy ich grupami. Pozwala to na stworzenie całej jednostki ładunkowej albo wypełnienie stosowanego środka transportu.
Dlaczego transport drobnicowy jest przydatny?
Korzystanie z transportu drobnicowego pozwala przewoźnikom na zaoferowanie wysyłającym towary korzystniejszych cen, ponieważ koszty rozkładają się równomiernie na cały ładunek. Jest to ważne dla firm, które z racji swej specyfiki muszą wysyłać odbiorcom niewielkie partie produktów lub ich wyroby mają małe rozmiary czy masę albo są dostarczane pojedynczo, co może mieć miejsce np. w przypadku maszyn i urządzeń, aparatury specjalistycznej czy niektórych surowców.