Przemieszczanie większości typowych ładunków masowych i paletyzowanych, a także rozmaitych cieczy i gazów technicznych odbywa się z wykorzystaniem kolei lub samochodów ciężarowych. Dotyczy to także przewozów, przy których można mówić o niestandardowych rozmiarach i masie wiezionych przedmiotów. W takich sytuacjach mamy jednak do czynienia z tzw. transportem ponadgabarytowym, który wymusza skorzystanie ze specjalnego sprzętu oraz wymaga dochowania odrębnych procedur. Przekonajmy się, kiedy ładunek będzie uznawany za ponadgabarytowy.
Czym są ładunki ponadgabarytowe?
Z ładunkami ponadgabarytowymi określanymi też jako ponadnormatywne mamy do czynienia wówczas, gdy ich rozmiary lub masa przekraczają limit określony w obowiązujących przepisach. Sytuacja taka powstaje wtedy, kiedy wiezione przedmioty wystają poza powierzchnię ładunkową pojazdu lub zespołu pojazdów o więcej niż 2 metry albo więcej niż o 1/3 ich długości. Jeżeli chodzi o rozmiary, to granicą jest wysokość większa niż 4 metry oraz szerokość przekraczająca 2,5 metra. Ładunkiem wielkogabarytowym będzie również ten, którego masa okaże się większa niż 42 tony. W praktyce z reguły ładunkami ponadnormatywnymi są te, które nie mieszczą się na standardowej naczepie ciągnika siodłowego czy to z racji wielkości czy ciężaru.
Co wiąże się z przewozami ponadnormatywnymi?
Przewóz ładunków ponadnormatywnych oznacza konieczność posiadania odpowiedniego zezwolenia wydawanego przez zarządcę drogi, tj. władze samorządowe lub instytucje działające jako przedstawiciele administracji rządowej. Do transportu potrzebne będzie też dopełnienie odpowiednich procedur, m.in. staranny wybór trasy przejazdu czy zapewnienie pomocy pilota lub przy większych ładunkach dwóch pilotów. W określonych sytuacjach nie obejdzie się też bez asysty policji. Nierzadko konieczne okaże się też użycie specjalistycznego sprzętu np. naczep niskopodwoziowych.