Sposobem na szybkie i terminowe dostarczanie ładunków na średnich i długich dystansach przy korzystnych kosztach przewozu, jest korzystanie z możliwości samochodów ciężarowych. Nawet na terenie krajów z rozbudowaną siecią połączeń kolejowych i sprawnie funkcjonującą żeglugą śródlądową, jest on najbardziej konkurencyjny i przystępny cenowo. Co ważne, firmy działające w branży transportu drogowego międzynarodowego mogą nie tylko przewozić towary z terenu jednego państwa do innego, ale również, likwidując tzw. puste przebiegi, tj. dążąc do spożytkowania dostępnej przestrzeni ładunkowej podczas powrotu, są w stanie oferować tzw. kabotaż. Przekonajmy się, czym jest i zobaczmy, kiedy warto z niego korzystać.
Jak wyglądają przewozy samochodowe?
Dostarczenie ładunku do innego państwa przy wykorzystaniu samochodu ciężarowego oznacza, że przy kursie powrotnym auto będzie jechało puste. Wiąże się to nie tylko z nieefektywnym wykorzystaniem pojazdu i czasu pracy kierowcy, ale także z dużym obciążeniem dla środowiska naturalnego, ponieważ paliwo jest wówczas zużywane nieproduktywnie. Taka sytuacja przekłada się też na koszt przewozu, gdyż zamawiający musi liczyć się z koniecznością pokrycia ponoszonych wydatków. Zupełnie inaczej będzie wówczas, gdy w ramach kursu powrotnego lub, nadkładając niewiele drogi, kierowca będzie mógł zabrać inny ładunek. Przewozy w ramach takich przejazdów nazywają się kabotażem.
Co trzeba wiedzieć o kabotażu?
Kabotaż w transporcie to proces wykonywania odpłatnych operacji transportowych na terenie kraju, w którym pojazd ciężarowy nie jest zarejestrowany. Usługa ta polega na transporcie ładunków na terenie innego państwa członkowskiego UE niż kraj, w którym firma przewozowa jest zarejestrowana. Kabotaż ma na celu zoptymalizowanie procesu dostawy i zminimalizowanie tzw. pustych przebiegów.
Kabotaż jest korzystny zarówno dla firmy transportowej, jak i jej klientów oraz dla środowiska naturalnego, gdyż obniża koszty, a jednocześnie redukuje poziom zużycia paliwa oraz ilość emitowanych gazów cieplarnianych. Ponieważ jest to jednak także konkurencja dla przedsiębiorstw działających na terenie krajów, przez które wiodą długodystansowe trasy transportowe, obowiązujące przepisy ograniczają możliwości zabierania ładunków, ustanawiając limity czasowe.