Odprawa celna towarów drobnicowych

Odprawa celna towarów drobnicowych

Odprawa celna towarów drobnicowych

Zwykły transport drogowy – to przewóz, kiedy kontener jest w pełni załadowany towarem jednego klienta. Za załadunek, transport i formalności celne odpowiada jeden przewoźnik, który działa według prostego schematu. Z kolei wszystkie niuanse związane z przygotowaniem dokumentów, płaceniem podatków i wypełnieniem deklaracji bierze na siebie właściciel towaru lub oficjalny przedstawiciel firmy. Na granicy takie ładunki są łatwo weryfikowane i przetwarzane.

Załatwienie formalności związanych z towarem drobnicowym ma nieco inny algorytm. Tutaj trzeba zwrócić większą uwagę na szczegóły odprawy celnej, biorąc pod uwagę szczegóły wypełnienia deklaracji i różnicę w kwotach związanych z płatnością.

Definicja towar drobnicowy

Aby zrozumieć istotę problemu, należy wziąć pod uwagę definicję "towar drobnicowy". Czasami masy i objętości towaru jest niewystarczające, aby wykorzystać pojazd w całości. W takich przypadkach kilka małych partii towaru umieszcza się w jednym kontenerze. Takie produkty należące do różnych klientów są nazywane towarem drobnicowym. Z punktu widzenia oszczędzania taka opcja jest bardzo korzystna – klient płaci tylko za miejsce zajmowane jego towarem.

Jaki towar może być określony jako drobnicowy? Istnieją pewne wskaźniki, kiedy towar zajmujący 25 palet lub 45 metrów kwadratowych, uważa się za drobnicowy. Niektóre firmy za jednostkę uważają metr bieżący. Dla porównania, 1 paleta = 0,4 metra bieżącego.

O popularności takich rodzajów przewozów mówi nam statystyki – ponad 25% wszystkich przewozów towarowych przypada na towary drobnicowe. Jest to spowodowane tym, że przy minimalnych wydatkach finansowych dostarczysz swój ładunek w stanie nienaruszonym i bezpiecznym w określonym w umowie czasie.

Etapowe załatwienie formalności związanych z towarem drobnicowym

Załatwienie formalności związanych z towarem drobnicowym, jak i z innym towarem, trwa nie więcej niż 24 godziny. Jednak, jeżeli organy celne będą podejrzewały co do legalności przewożonego towaru lub będą miały inne pytania, to proces może trwać w nieskończoność. Praktyka pokazuje, że to właśnie z towarem drobnicowym najczęściej powstają problemy. W większości przypadków jest to związane z podaniem  niewłaściwych lub błędnych informacji w specyfikacji towarowej lub błędami w ilości każdej drobnicowej partii. Sama procedura odprawy celnej komplikuje się z przyczyny różnorodności partii towarów.

Jeśli w dokumentach zostanie wykryty błąd, to pracownicy urzędu celnego muszą w pełni sprawdzać towary podane w dokumentacji. Faktycznie, organy celne zmuszeni będą sprawdzać każde opakowanie i pojemnik, co w niektórych przypadkach może potrwać kilka tygodni. Aby nie dopuścić takich okoliczności siły wyższej, szczególnie w przypadku przewozu chłodniczego, należy dokładnie sprawdzić całą dokumentację i zgodność towaru ze specyfikacją. W sumie procedura odprawy składa się z kilku prostych etapów:

  • Przygotowanie i kontrola dokumentacji;
  • Rejestracja i ewidencja towaru;
  • Deklaracja towaru;
  • Kontrola celna.

Rozważmy każdy etap bardziej szczegółowo.

Przygotowanie dokumentacji

Dostawa ładunków drobnicowych wymaga profesjonalnego podejścia i właściwej obsługi ze strony firmy transportowej, której specjaliści doskonale orientują się we wszystkich niuansach i będą w stanie zaoferować kompleksową obsługę w razie jakichkolwiek pytań. Do przygotowania dokumentów wymagane są następujące dane:

  1. Informacje na temat ładunku. Każda przesyłka posiada swój indywidualny kod HS. To swoista międzynarodowa klasyfikacja towarów dla wygody weryfikowania w urzędzie celnym. Za pomocą takiego kodu nie tylko można grupować towar, określać kwotę należności celnych, ale i zautomatyzować przepustowość systemu wszystkich międzynarodowych przewozów towarowych.
  2. Informacje o odbiorcy ładunku. Odbiorca powinien wypełnić deklarację na towar i dokonać opłaty za przywożone towary. Także dla potwierdzenia legalności transakcji konieczna jest dodatkowa dokumentacja. Cały pakiet dokumentów ustalany jest indywidualnie z każdym klientem.
  3. Informacje o nadawcy towaru i jego umowa z odbiorcą towaru. Wymagane jest okazanie rachunków towaru, opisu towaru, umowy kupna-sprzedaży i innych dokumenty potwierdzających fakt transakcji.

Zbieranie informacji – proces  jest czasochłonny, ale w większości przypadków wszystkimi papierowymi sprawami zajmuje się firma przewoźnik i jej przedstawiciele. Czasami to zadanie wykonują agenci celni, którzy specjalizują się właśnie na tej działalności. Dla nieprzygotowanego człowieka zbieranie całej takiej informacji będzie niemożliwe. Dlatego nie ryzykuj własnym towarem i pieniędzmi, zawsze należy skontaktować się z profesjonalistami w dziedzinie transportu drogowego.

Rejestracja ładunku

Zanim przywożone towary zostaną zweryfikowane i zaakceptoane na przywóz, należy je zarejestrować w punkcie kontroli celnej. U każdej firmy transportowej są relacje służbowe z organami celnymi i swoja "kieszeń" dla samochodu do przybycia towarów, dlatego wszystkie trudności w rejestracji one biorą na siebie. Przedstawiciel firmy przewozowej informuje urząd celny o czasie przybycia towaru, po czym odbywa się procedurę rejestracji.

Deklarowanie towaru

Deklaracja celna – jest to obowiązkowy dokument dla odprawy ładunków drobnicowych. Można ją złożyć dwoma wygodnymi dla ciebie sposobami:

  1. W postaci dokumentu papierowego;
  2. W formie elektronicznej – bardziej nowoczesna forma składania, szczególnie w transporcie międzynarodowym.

Każda firma transportowa oferuje skuteczne rozwiązania w każdej sytuacji i wspiera swoich klientów w trakcie transportu. O tym, jakie dokumenty są potrzebne do wysyłki towaru, podpowie menadżer firmy przewozowej  indywidualnie.

Przyjdź do biura
ul. Małachowskiego 19E, 05-120 Legionowo
wyślij zapytanie o cenę
ustawienia ciasteczek