Kogo lepiej wybrać: spedytora lub przewoźnika? W rzeczywistości, odpowiedź jest logiczna i prosta – kto z nich jest lepszy, z nim warto rozpocząć współpracę. Ale jeśli uwzględniać szczegóły, to zawsze znajdzie się wiele niuansów, których rozpatrzenie wymaga czasu i uwagi. W tej sytuacji każdy błąd może kosztować ładny grosz, a sukces przewozu może zostać nieodwracalnie zepsuty. Podsumowanie: transport międzynarodowy – to ciężka i harmonijna praca profesjonalnych pracowników według dokładnie opracowanego schematu.
Kryterium 1 – określiamy pojęcia
Pojęcia "przewoźnik" i "spedytor" nie są równoważne. Aby dokonać wyboru na początek warto wziąć pod uwagę definicje obu struktur. Przewoźnik – to firma, która bierze na siebie wszystkie zobowiązania związane z dostarczeniem ładunku do miejsca przeznaczenia, w tym proces załadunku, rozładunku i przechowywania. Spedytor jest swoistym pośrednikiem pomiędzy zamawiającym i wykonawcą. On zawiera umowę z wyspecjalizowanymi firmami, które będą realizować przewóz. Te, z kolei, mogą zatrudnić jeszcze więcej podmiotów do realizacji międzynarodowego transportu drogowego towarów.
W sumie, spedytor organizuje transport i rozwiązuje problemy w miarę ich powstawania. Jednak takie warunki nie zawsze odpowiadają oczekiwaniom klientów. Firma przewoźnik ma również swoje wady w pracy, zwłaszcza, jeśli nie ma wystarczającej ilości wysokiej jakości samochodów do transportu towarów. W takich przypadkach muszą zamawiać płatny transport, a to powoduje dodatkowe wydatki i problemy.
Istnieje jeszcze trzeci rodzaj organizacji przewozów międzynarodowych – mieszany lub hybrydowy. Taka opcja jest najbardziej przejrzysta i korzystna. Większość klientów preferuje ją z kilku powodów:
- Świadczy usługi spedycyjne;
- Organizuje szczegółowy transport;
- Dobrze przemyśla trasę z uwzględnieniem wszystkich przystanków, osiedli itp.;
- Czuwa nad ochroną i bezpieczeństwem ładunku na trasie;
- Zapewnia własny transport do wszystkich rodzajów towarów;
- Pomaga z odprawą celną.
"Pułapki" całego łańcucha transportu międzynarodowego
Do wysyłki towaru za granicę wymagana jest ogromna ilość dokumentacji – certyfikaty, akty, faktury itp. Zorientować się w tym pliku i posortować go jest zadaniem niezwykle trudnym, zwłaszcza dla jednego spedytora. Dlatego przewoźnik i spedytor zatrudniają innych specjalistów i powierzają im część obowiązków związanych z dostawą ładunku.
Łańcuch ten może być bardzo długi i skomplikowany, co prowadzi do różnego rodzaju kłopotów i opóźnień. Stąd przestoje towaru, wypłata kary i inne szkody materialne. Jakość takich usług z pewnością nie spodoba się klientom, którzy ściśle dbają o reputację swojej firmy.
Kryterium 2 – koszt transportu lub kwota frachtu
Niezależnie od tego jaką opcję transportu wybierzesz, towar zawsze dostarcza przewoźnik, a organizuje przewóz spedytor. Spedytor, swoją drogą, też jest klientem przewoźnika, przy czym u doświadczonych organizatorów takie relacje są korzystne i bardzo długie. Za swoją pracę spedytor bierze zapłatę, która stanowi różnicę między frachtem zakupionych usług od przewoźnika i frachtem od sprzedaży usług klientu. Jest to jego zarobek, który zależy od doświadczenia i popularności na rynku, kwota ta może wynosić od 100 do 500 euro.
Aby mieć wystarczający zarobek ekspedytorzy podejmują się wykonywać różne zamówienia, włącznie z jednorazową współpracą z przewoźnikiem, współpracą z osobami fizycznymi. Większe centra spedycyjne mają pełny zakres usług w zakresie transportu i ubezpieczenia towarów, a także mają stałych partnerów, ale ceny usług w takich firmach są wyższe.
Zarobki przewoźnika składają się z kilku elementów, z których jeden - to fracht na transport. Jeśli klient poprosi niski fracht, to może być pewien, że jego propozycja będzie rozpatrywana w ostatniej kolejności. Każdy przewoźnik zasługuje na adekwatną cenę za swoją pracę, która obejmuje następujące wydatki:
- bezpieczny transport, monitorowanie pojazdu na całej geografii trasy;
- wynagrodzenie kierowcy;
- płatność za zezwolenia, płatne drogi, na stacjach benzynowych, opłata za sporządzenie dokumentacji;
- wydatki na infrastrukturę, podatki, naprawy itp.
Więc jeśli chcesz, aby przesyłka została dostarczona na czas i bez problemów, zawsze proponuj odpowiednią cenę lub poszukaj inne korzystne warunki dla obu stron.
Kryterium 3 – przyjazna komunikacja z klientem
Spedytor jest pośrednikiem między przewoźnikiem a klientem, dlatego dyplomacja w tej sprawie jest szczególnym warunkiem. Zdobyć odpowiednią ilość towaru, zgromadzić bazę klientów, uzyskać przyzwoity zysk można tylko dzięki cierpliwości i szacunku do wszystkich uczestników procesu.
Przewoźnik pełni rolę surowego wykonawcy, czasu na uprzejmości i rozmowy u niego po prostu nie ma. A szczególnie kapryśnym klientom mogą odmówić w pobieraniu towaru lub podnieść koszty transportu. Warto również zauważyć, że wiele przewoźników mają wąską specyfikę działalności. Firma, która zajmuje się tylko transportem chłodniczym, nie może być uniwersalnym przewoźnikiem.
Mimo wszystko, każdy szanujący się szef nie pozwoli swojej firmie tracić klientów i wypracowywać obraz skandalicznych i nierzeczowych specjalistów. Podsumowując: głównym kryterium wyboru jest nieskazitelna reputacja, przystępne ceny i pozytywne opinie o przewoźnikach, i o spedytorach.