Transport ładunku w samochodach dostawczych lub ciężarowych wiąże się z ryzykiem jego przemieszczania się wewnątrz podczas jazdy miejskiej. Aby uniknąć uszkodzenia przewożonych towarów, konieczne jest, aby ładunek był zabezpieczony nie tylko ubezpieczeniem. Nowoczesnym sposobem zabezpieczenia ładunku na czas transportu jest korzystanie z niezawodnych i praktycznych systemów mocowania.
Transportowe pasy do mocowania ładunku
Zastosowanie ściągających pasów do mocowania ładunku wewnątrz przyczepy – nie jest nowym wynalazkiem. Pleciona struktura paska wykonana jest z polimeru o dużej wytrzymałości i jest uzupełniona w metalowe elementy, które pozwalają zamocować pasy do belek lub specjalnych uchwytów. Specjalne pasy mają wiele zalet, co zapewnia popularność ich stosowania dla zapewnienia bezruchu skrzynek i pudełek wewnątrz przyczepy:
- pasy trudno uszkodzić lub pokroić, materiał odporny na ścieranie i pękanie pod wpływem czynników zewnętrznych;
- dostępność automatycznych haczyków i uchwytów zapewnia szybkie i łatwe mocowanie;
- na pasy nie działają woda i wahania temperatury, różne rodzaje oleju i smaru;
- możliwość stosowania w temperaturze -40 – +100оС;
- dobra elastyczność, która zapewnia bezpieczne mocowanie ładunku i zabezpieczenie go przed uszkodzeniem od przypadkowych uderzeń lub ciśnienia przy przewozach samochodowych;
- odporność na duże obciążenia;
- trwałość elementów metalowych wykonanych ze stali nierdzewnej;
- możliwość kontroli stopnia zużycia paska do terminowej wymiany.
Cechy stosowania pasów mocujących
Do produkcji elastycznych pasów stosowany jest polipropylen. Jest to trwały i wytrzymały materiał z małym ciężarem. Dla wygody stosowania producenci zabezpieczają transportowe pasy w różne mechanizmy – klips z napinającym elementem, długość którego jest większa od standardowych pasów o szerokości 50 mm.
Wśród innych ciekawych rozwiązań oferowanych przez producentów danego sprzętu są szybkie pasy i paski z bocznym podawaniem. Takie narzędzia wykorzystują w razie potrzeby szybkiego zabezpieczenia ładunku. W przypadku, gdy załadunek/rozładunek odbywa się kilka razy dziennie, oszczędność czasu na mocujące operacji będzie bardzo ważną dla kierowcy.
Producenci przyczep do ciągników oferują standardowe systemy bezpieczeństwa, pozwalające zabezpieczyć ładunek podczas jazdy. Dlatego w niektórych częściach ramy są otwory, które pozwalają umieścić w nich pierścienie zaciskowe lub kieszenie dla stojaków, zamontować belki obciążenia, w których znajdują się otwory montażowe.
Jeszcze jednym rozwiązaniem jest elastyczny system blokady ładunku, opracowany przez Schmitz Cargobull. Są to podłużne elementy ze stali, które są instalowane między teleskopowymi belkami.
Naczepy Krone są wyposażone w nowoczesne pasy bezpieczeństwa, tym samym zwalniają kierowcę z konieczności samodzielnie dopasowywac spinające pasy. Fabryczne pasy mieszczą się w kauczukowych zawieszeniach pod sufitem, wystarczy dosięgnąć do nich i połączyć z zaczepem zamka, pewnie zabezpieczając ładunek.
W przyczepach Wielton jako dodatkowe mocowanie stosuje się stop paleta – zderzak, który chroni ładunek, umieszczony na paletach, od bocznego przesunięcia podczas jazdy ciężarówki.
Zakaz stosowania pasów mocujących
Stosowanie pasów mocujących, a także innych urządzeń do mocowania ładunku, jest zabronione po wykryciu szeregu ich uszkodzeń:
- luk, pęknięć we włóknach paska, których powierzchnia wynosi ponad 10% przekroju;
- cięcia, nacięcia lub pęknięcia w strukturze włókien;
- uszkodzenia spoin;
- deformacja mocowania pod wpływem temperatury.
Firmy transportowe wykonujące przewozy ładunków ponadgabarytowych lub towarów łatwo psujących się, powinny regularnie przeprowadzać kontrole elementów mocujących na przyczepach i nie korzystać z mocowania, jeśli wykryto jego uszkodzenie, przekrzywienie, uszkodzenie na skutek korozji. Nie można używać zaczepy i haki zgięte więcej niż 5%, z częściowo zdeformowanymi elementami lub mającymi widoczne zniekształcenia w przenoszących siłę częściach.