Ubezpieczenie ładunku podczas transportu drogowego - konieczność lub formalność

Ubezpieczenie ładunku podczas transportu drogowego  - konieczność lub formalność

Ubezpieczenie ładunku podczas transportu drogowego - konieczność lub formalność

W ostatnich latach coraz częstsze są kradzieże towarów, zwłaszcza jeśli chodzi o cenny i kosztowny towar. Co należy zrobić, aby zminimalizować ryzyko pieniężne?

Gwarancja odszkodowania

Problem pomoże rozwiązać terminowe ubezpieczenie. W odniesieniu do przewozów towarowych  ono stosuje się już dość szeroko, zwłaszcza jeśli chodzi o transporcie międzynarodowym. Jednocześnie procedura jest całkowicie dobrowolna. Głównym celem jest zagwarantowanie nadawcy odszkodowania za jego straty w przypadku wymuszonych sytuacji, upraszczając procedurę zwrotu pieniędzy. W przeciwnym razie wymagane będą długie opłaty prawne. I nie fakt, że zadziałają.

Dlaczego jednej umowy dostawy nie wystarczy? Przewoźnik, co prawda, ponosi osobistą odpowiedzialność za zachowanie ładunku od momentu jego przyjęcia – i do samego wydania. Ale może udowodnić, że utrata lub uszkodzenie nastąpiło z przyczyn od niego niezależnych. Kierowca może być pociągnięty do odpowiedzialności tylko wtedy, gdy jego wina jest naprawdę i jest udowodniona.

Istnieją niuanse

Polisa ubezpieczeniowa  odpowiedzialności przewoźnika również nie udziela gwarancji na odszkodowanie w pełnej wysokości. Odbywa się to tylko w granicach limity odpowiedzialności. Na przykład w przypadku pojazdów silnikowych nie jest to więcej niż kwota za 1 kilogram masy brutto, a to około 12 dolarów. Kwoty te są określone w Konwencji o umowie międzynarodowego transportu drogowego. Ale są też inne dokumenty regulacyjne. W tym przypadku niezaprzeczalne są zalety ubezpieczenia ładunków  - pozwoli to uniknąć strat nawet w przypadku uszkodzenia towaru podczas gradu, deszczu i wiatru, a także przypadkowej utraty.

A jak w praktyce?

Wyobraźmy sobie sytuację - dostarczana jest partia komputerów, które kosztują w sumie 900 tysięcy dolarów. Właściciel nie ubezpieczył  je, a po drodze część sprzętu skradziono - na kwotę 90 tys. Dolarów. Właściciel ładunku uzyskał zwrot od przewoźnika tylko w wysokości prawie 33 tysięcy dolarów, jeśli zaczniemy od obliczeń dokonywanych na podstawie masy towaru. Straty można obliczyć na własną rękę.

Kiedy obowiązkowo należy ubezpieczyć ładunek:

  • Jeśli jest bardzo drogi i zbyt lekki,
  • Konieczna jest zwiększona ochrona mienia.

Zagrożenia, które należy wziąć pod uwagę

Nadawca powinien bardzo uważnie zapoznać się z listą zagrożeń ubezpieczeniowych, aby wybrać tylko te, które są potrzebne - od tego będzie zależeć koszt polisy. Ale jest jeden moment. Jeśli wybierzesz minimalne ubezpieczenie tylko od całkowitego zaginięcia towaru, to w przypadku jego częściowego uszkodzenia, nie otrzymasz odszkodowania. Należy pamiętać, że w przypadku, gdy w trakcie dostawy nastąpiło przeładowanie towaru z jednego samochodu na drugi, zmienił się punkt końcowy przbycia lub koszt produktów – o tym należy niezwłocznie poinformować ubezpieczyciela, aby w razie problemów prawa były po twojej stronie.

 
 
 
Przyjdź do biura
ul. Małachowskiego 19E, 05-120 Legionowo
wyślij zapytanie o cenę
ustawienia ciasteczek