W trakcie transportu towarów właściciele i firmy transportowe są narażone na pewne ryzyko. Jest to: możliwość kradzieży, przypadkowego lub celowego uszkodzenia, awarii pojazdu lub inne nieprzewidziane okoliczności. Aby uniknąć strat finansowych związanych z uszkodzeniem lub utratą towaru, jest on ubezpieczany przed wykonaniem transportu.
Normatywna regulacja ubezpieczenia ładunków
Ubezpieczeniem ładunków zajmują się specjalistyczne firmy, z którymi współpracują agencje transportowe. W przypadku wystąpienia zdarzenia ubezpieczeniowego zwracają one powstałe szkody na podstawie umowy. Stosunki prawne między stronami umowy ubezpieczenia podlegają prawu Rosji.
Przedmiotem ubezpieczenia w ramach umowy mogą występować:
- ładunek przewożony samochodem ciężarowym;
- koszty transportu i inne, które ponosi przewoźnik lub właściciel towaru;
- dochody od sprzedaży towaru w miejscu dostawy.
W sumę odszkodowania ubezpieczeniowego jest włączany koszt towaru, zysk operacyjny w wysokości do 10% od wartości towaru oraz koszty, które firma ponosi za przewóz i opłatę usług celnych.
Rodzaje umów ubezpieczenia
W zależności od potrzeb osoby, która ubezpiecza ładunek, możliwe jest zawarcie kilku rodzajów umów ubezpieczenia. One zależą od ilość możliwych zagrożeń, które są objęte sumą ubezpieczenia.
- Wszelkie ryzyko. W tym przypadku firma ubezpieczeniowa zwraca klientowi koszty towaru przy jego całkowitym zniszczeniu lub uszkodzeniu z jakiegokolwiek powodu. Ponadto, refundowane są koszty transportu, straty firmy komercyjnej i straty od wypadku.
- Wypadek. Odszkodowania na podstawie umowy ubezpieczenia klient otrzymuje tylko w przypadku, jeśli towar został uszkodzony lub zniszczony z powodu awarii samochodu. Uwzględnia zderzenie z innym pojazdem lub z przeszkodą na drodze.
- Ograniczona odpowiedzialność. Jeżeli umowa została zawarta z ograniczoną odpowiedzialnością, firma ubezpieczeniowa płaci uzgodnioną kwotę za uszkodzony lub zagubiony towar, z wyjątkiem przypadków kradzieży.
- Uprzednio uzgodnione zdarzenie warunkujące wypłate ubezpieczenia. W tym przypadku odszkodowanie wypłaca się w ściśle określonych w umowie przypadkach.
Rozmiar wypłaty ubezpieczenia zależy od rozmiaru wyrządzonej szkody. Jednak w umowie zazwyczaj jest to graniczna kwota wypłaty, powyżej której nie przysługuje żadne odszkodowanie. Szczególnie to dotyczy drogich towarów.
Działania ubezpieczonego w razie wystąpienia zdarzenia ubezpieczeniowego
Jeśli podczas transportu wystąpiła sytuacja awaryjna lub inna, która doprowadziła do powstania uszkodzenia towaru, należy postępować według poniższego schematu:
- Należy poinformować przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej o wystąpieniu sytuacji awaryjnej. Do tego w umowach zazwyczaj wskazują telefony kontaktowe osób odpowiedzialnych. Przy tym należy zgłosić specjaliście jak najwięcej informacji o awarii, charakterze uszkodzenia, spodziewanej wysokości szkody, stronie winnej w wypadku.
- Wysłać na adres firmy ubezpieczeniowej pisemne zawiadomienie o wystąpieniu zdarzenia ubezpieczeniowego. Na wysłanie zawiadomienia poszkodowany ma 3 dni.
- Ubezpieczony może, według własnego uznania podjąć działania, które minimalizują ewentualne szkody w towarze. Osoba, która odpowiada za transport, musi wykonać wskazania przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej.
- Pojazd i ładunek powinny pozostać bez zmian do czasu oględzin przez przedstawiciela firmy transportowej. Jedyny wyjątek – to działania, które uniemożliwiają dalsze uszkodzenia ładunku lub wyeliminowanie okoliczności, które zagrażają innym. Na przykład, zapobieganie zanieczyszczeniu środowiska podczas transportu materiałów niebezpiecznych.
- Po tym sporządzany jest wniosek do otrzymania odszkodowania. Przy tym przedstawia się dokumenty, które pokazują okoliczności zdarzenia, rozmiaru szkody i inne niuanse.
Zamówienie usług transportu
Aby uniknąć uszkodzenia lub zaginięcia towaru podczas transportu, zaleca się korzystać z usług sprawdzonych firm transportowych, ktore mają duże doświadczenie i specjalne pojazdy.