Chronić ładunek przed wpływem czynników zewnętrznych, dynamicznych i innych, czasami nie jest tak łatwo. Nie zawsze ładunek jest zabezpieczony w 100% i podczas transportu lub w trakcie załadunku/rozładunku mogą zdarzać się różne nieprzewidziane sytuacje, a mianowicie uszkodzenie ładunku. Uniknąć dużych strat finansowych pomoże terminowe ubezpieczenie ładunku.
Co należy zrobić?
Pierwsze co musisz wiedzieć – to okoliczności, w których ładunek został uszkodzony. Należy sprawdzić u przewoźnika, co dokładnie się stało i jakie szkody powstały. Najczęstsze widoczne uszkodzenia są: niezgodność towaru z jego stanem zewnętrznym, który miał podczas załadunku, niezgodność jakości lub ilości towaru z podanymi w specyfikacji. Tak samo za uszkodzenie uważa się niezgodność towaru według wagi – niepełna przesyłka, odpryski, rysy, uszkodzenie urządzenia itp.
Bardzo ważne jest, aby zrozumieć granice odpowiedzialności każdej ze stron. Spróbujmy zorientować się w tej sprawie już teraz. Zamawiający jest odpowiedzialny za towar, dopóki nie przekazał go przewoźnikowi. Odpowiedzialność firmy transportowej następuje z chwilą przyjęcia towaru i do momentu całkowitego rozładunku towaru. Aby zabezpieczyć siebie, przedstawiciele firmy starannie obserwują towar i zaznaczają wszystkie widoczne uwagi dot. ładunku w specjalnym liście przewozowym. Podczas rozładunku odbywa się ta sama procedura i wszystkie wady również są odnotowywane w protokole oględzin. Na podstawie tego protokołu można sprawdzić, jakie szkody powstały bezpośrednio podczas transportu.
Wykaz adnotacji w protokole kontroli
- Ilość uszkodzonego towaru, z podaniem dokładnych wskaźników (jednostek);
- Szczegółowy opis widocznych uszkodzeń;
- Szczegółowe dane o charakterze uszkodzeń;
- Osobisty podpis osób sporządzających protokół.
Praktyka przewozów międzynarodowych pozwala kierowcy określić niektóre komentarze i notatki. Kopie protokołu weryfikacji pozostają u każdej ze stron, a uzyskane informacje powinny znaleźć odzwierciedlenie w CMR-fakturze.
Wykaz adnotacji w CMR
- Dane z protokołu kontroli, jeżeli taki został sporządzony;
- Opis uszkodzonego towaru z podaniem szczegółów;
Ważne! Takie oznaczenia muszą być identyczne w każdym egzemplarze listu przewozowego.
Składanie reklamacji do firmy przewozowej
Nie każdy ma odwagi i sumienia przyznać się do swoich błędów, zwłaszcza w sferze biznesu. Czasami zdarza się, że strona winna, klient lub przewoźnik, nie jest gotowy prowadzić konstruktywny dialog i zrzeka się z naprawienia szkody. Szczególnie w przypadku przewozu ładunków drobnicowych. W takich przypadkach należy skorzystać z takiej reklamacji, którą jest dobrowolne rozwiązanie spornej sytuacji. Aby stymulować partnera do wypłaty i zabezpieczyć siebie, trzeba umiejętnie złożyć reklamację. Obejmuje ona:
- wyraźne uzasadnienie zgłoszonych wymagań;
- perspektywę odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań;
- potwierdzony fakt uszkodzenia przesyłki;
- same wymagania;
- prawne uzasadnienie problemu – powołanie się na prawo itp.
Przygotowanie do sporządzenia roszczenia
Każda wewnętrzna dokumentacja przewozu, jak i odprawa celna ma określony algorytm i prawne znaczenie. Co należy zrobić?
- Określić przedmiot rozpatrzenia reklamacji (uszkodzenie towaru);
- Określić wyraźne wymagania dla zaspokojenia roszczenia;
- Wykazać dowody (rachunki, paragony, faktury itp.);
- Podać szczegółowe rozliczenie szkody w postaci dokumentu;
- Mieć uzasadnienie prawne, aby twoje argumenty były bardziej przekonujące.
Prawidłowe zgłoszenie wniosku
- Dane osobowe wnioskodawcy oraz osoby, której wniosek jest adresowany. Wskazuje się również ich miejsce zamieszkania lub faktycznego miejsca pobytu, gdyż przewozy kabotażowe firm, zajmujących się międzynarodowymi przewozami jest dosyć szeroka.
- Okoliczności poprzedzające sporządzeniu roszczenia.
- Wymagania wnioskodawcy z powołaniem się na prawo.
- Pieniężna ocena roszczenia.
- Data i wykaz dodatkowych dokumentów, które dowodzą podstawy do reklamacji.
Dodatkowo do wniosku dołącza się:
- Propozycje w sprawie rozstrzygnięcia sporu i sposobach rozwiązania konfliktu za pomocą pośrednika – mediatora, a także zawarcia ugody;
- Kopie faktur załadunku i rozładunku towaru oraz innych dokumentów stanowiących bazę dowodową przy składaniu reklamacji;
Podpisuje reklamację albo sam wnioskodawca albo jego pełnomocnik. Strona pozwanego otrzymuje roszczenie w drodze oficjalnej korespondencji podpisjąc osobiście jej odbiór.
Na tym najprostsze działania kończą się, i zaczynają się spory, które mogą trwać latami. Najgorsze to, że nikt nie może dać gwarancji pełnego zaspokojenia roszczenia, a poświęcony czas i pieniędzy już nie odzyskasz.
Główna wskazówka w takich sytuacjach – kompetentne podejście do wyboru firmy-partnera. Uważnie zapoznaj się z działalnością firmy i opinią klientów. A jeszcze jest ważne w odpowiednim czasie ubezpieczyć swój towar, co pozwoli przynajmniej częściowo odzyskać odszkodowanie.